Kul med hund!

Agilitykurs för nybörjare

Kategori: Kurser, Sammy, Vardag

Ja, herregud... Hur ska jag börja? Agilitykursen började igårkväll och den gick inte bra överhuvudtaget. När vi kom dit började hon genast att pipa och skälla och dra i kopplet för att hon inte fick hälsa eller gå fram till alla andra hundar som var där. Jag försökte få hennes fokus på mig genom att visa att jag hade godis och det fungerade i någon sekund sen hade hon fokus på de andra hundarna. Himla trist! Sen fick vi koppla loss hundarna och prova att hoppa hinder, tre hinder i rad och det klarade Sammy bra men bara 3-4gånger sen stack hon. Hon sprang iväg till en annan hund och sedan sprang hon bara runt, runt, runt hela planen. Jag försökte med allt för att få in henne, men det gick inte! Jag sprang åt andra hållet, jag lockade med godis, jag lekte med leksaker - jag gjorde allt men inget fungerade. Hon bara sprang! Till sist när jag lyckats få in henne genom att få tag i hennes halsband så gick vi tillbaka till hinderna där kursledaren bad oss att hoppa igen vilket vi gjorde. Denna gången stack hon efter 2-3 hopp. Och nu fick jag inte tag på henne överhuvudtaget, jag försökte i en halvtimme och ibland hoppade kursledaren in och försökte hon med, men det var lönlöst. 
 
Så himla pinsamt! Nu vet jag inte alls vad jag ska göra, kursledaren bad mig att försöka fundera ut något till nästa gång för hur jag ska göra när hon sticker, men jag har verkligen ingen aning? Hon tycker om att leka "klara-färdiga-gå" leken men den fungerar ju inte när hon redan har stuckit... Jag vet inte om jag bara borde strunta i agilitykursen? 

KOMMENTARER:

  • Amanda säger:
    2013-09-05 | 10:35:30
    Bloggadress: http://flockengrus.wordpress.com

    Ååååååh, vad jag känner igen det där. Min var precis likadan, han älskade att springa iväg och leka tafatt "ingen kan ta mig ingen kan ta mig". En lek som hunden ALLTID vinner! ;)

    Men du, jag tycker verkligen att du ska fortsätta på kursen! Om det är något jag lärt mig på min korta tid som hundägare så är det att det ÄR sådär, och det GÖR INGET. Tycker att kursledaren borde kunna engagera sig och hjälpa till lite. Om hon håller agilitykurser och tar emot alla hundar utan förkrav på välfungerande allmänlydnad så får hon ju ta ansvar över sina kursare! Kan jag tycka. Tyvärr så är det sällan så.

    Det finns en bok som fokuserar mycket på just agilityhundar och just dessa problem: "Släpp kontrollen lös" av Leslie McDewitt.

    Jag skulle tipsa om mycket självkontroll-övningar hemma mellan kurstillfällena snarare än att "fundera ut ett sätt att hantera" när det händer igen. Det är ett dåligt tips, eftersom att en ung hund har dålig självkontroll och det är DEN som måste övas upp!

    Mycket fokus- och självkontroll-övningar med massor av beröm och lek med dig så att ni blir ett litet team! Mitt tips bara, från en väldigt oerfaren men ändå så erfaren efter att ha uppfostrat en riktigt riktigt svår hund ;)

    Lycka till! Och ge inte upp! Du kan! NI kan! :)

  • Emilia & Strike säger:
    2013-09-07 | 20:02:31
    Bloggadress: http://emiliagalotti84.blogspot.se/

    Är det en nybörjarkurs tycker jag det är fel att lägga ut flera hinden i rad redan i början och chansa på att hundar klara det. Det får man jobba med senare när hundarna är lite mer hindersäkra och vet vad de ska göra med det hela... just för att de inte ska springa helt vilt.

    Men men, ge inte upp. Inkallningen fungerade inte på min hund så där bra första agilitykursen heller, nu när han vet hur roligt det är med agility struntar han i allt annat :-) Det är bara att köra på.

Kommentera inlägget här: