Kul med hund!

Hundarnas första viltspår

Kategori: LePet's Maryland, Sammy, Träning, Vardag, Viltspår

I förmiddags följde en vän med mig för att lägga hundarnas första viltspår. Jag har införskaffat mig en bok om viltspår och jag ska även gå en kurs i det i höst! Ska bli superkul. Men innan kursen börjar ville jag gärna testa på viltspår innan, därav köpet av boken. Jag läste i boken att första spåret ska vara på en äng eller en skog samt att det ska vara ett enkelt rakt spår. Spåret ska ligga i ca 30 - 60 min. Jag vet inte om jag gjorde helt rätt med blodet, skanken och allt. Jag upplevde att det var lite trixigt att droppa blod och dra skank efter sig :P Men jag tror jag gjorde hyfsat ifrån mig iallafall. Under tiden satt hundarna i bilen. När jag hade lagt klart spåret tog vi hundarna och gick en promenad.
 
Sedan var det dags för hundarna att gå spåret! Jag tog Mila först och hon satte ner nosen i marken direkt. Kom av sig någon gång där i början men sedan såg hon ut att gå spåret eftersom hon följde spåret rakt och fint fram till skanken. Hon tog skanken i munnen och travade glatt därifrån :) Dock gick det väldigt fort och jag tror att jag hädanefter får lägga ett mycket längre spår. Fortfarande ett helt rakt spår - men längre! Sist ut var Sammy och hon var lite förvirrad. Fick peka och säga "spåra" några gånger innan hon också började följa den raka sträckan och hittade fram till skanken. Sammy var inte lika lycklig som Mila över att hitta skanken :P Jag försökte leka lite med skanken men hon var inte särskilt intresserad. Får se vad vi ska göra åt det. Behöver dem ens vara särskilt intresserade av skanken..? 
 
 
 
Kommentera inlägget här: